Cina Domnului,
sărbătoarea pe care Isus Însuși a instituit-o, a fost , adesea, în istoria
bisericii, un prilej de mari dispute și confuzii. Sărbătoarea care, printre altele, simbolizează
chiar unitatea trupului lui Hristos, paradoxal, a servit de atâtea ori ca
pretext de dezbinare. Comunitățile creștine nu au ajuns la un comun acord în
privința semnificației acestui moment sacru, a frecvenței cu care trebuie
celebrat, a ceea ce reprezintă elementele și chiar a atitudinii cu care
creștinii sunt așteptați să îl abordeze. Din cauza aceasta, în multe biserici,
azi, se pot vedea, fie oameni care banalizează sărbătoarea, fie dintr-aceia
care îi dau atâta importanță, încât riscă să o pună deasupra altor experiențe
spirituale. Văd creștini care întâmpină Cina Domnului cu dorințe de sfințire a
propriei persoane și de curăție personală, care, însă, din păcate, limitează
curăția doar la momentele/zilele premergătoare Cinei, făcând ca viața lor să
lase de dorit în restul zilelor. Astfel de atitudini dezechilibrate sunt
întreținute în mod bolnăvicios de o lectură neatentă și alimentată de
preconcepții, a textelor biblice consacrate. Am să exemplific cu pasajul cel
mai cunoscut care face referire la Cină – 1 Cor. 11 – din care mă voi referi la
două versete. Versetul 27 este adesea “citit” în felul următor: “De aceea, oricine mănîncă pâinea aceasta
și bea paharul acesta și nu este vrednic, va fi vinovat de trupul și
sângele Domnului.” La fel, versetul ce urmează e mereu “citit” astfel: “fiecare să se cerceteze dar pe
sine însuși și așa să mănânce sau să nu mănânce din pâinea aceasta și să
bea sau să nu bea din paharul acesta.” De când și până când ne trezim noi să
schimonosim Cuvântul în așa măsură încât să încapă pe calapodul propriei
tradiții, a moștenirii religioase transmise din generații? Dar, mai mult, de ce
să lăsăm tradiția să vorbească acolo unde Scriptura nu vorbește sau să
completeze acolo unde Biblia este atât de clară? Da, din păcate, am reușit (nu
noi, alții – sper!) să transformăm sărbătoarea care reprezintă jertfa Domnului
pentru cei nevrednici, păcătoși, în celebrarea meritului propriu. Cine se
apropie de elementele cinei? Cei care s-au pregătit pentru a fi vrednici, sau
cei care își recunosc nevrednicia și nevoia disperată de har? Mă tem că în
momentul în care ne vedem vrednici, nu mai avem nevoie de ceea ce reprezintă
pâinea și rodul viței: jertfa salvatoare; de ce, atunci, sa ne mai împărtășim?
Luther a spus odată: “Lăsați-l pe Dumnezeu să fie Dumnezeu.” Karl Barth a spus
și el: “Lăsați Biserica să fie Biserică.” Eu vreau să spun: “Lăsați Biblia să
fie Biblie!”…fară să o eclipsăm cu tradițiile și obiceiurile noastre.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu